Så kan du bli kvitt suget efter mera

Alla har vi stått där framför kylskåpsdörren och öppnat dörren i omgångar utan att egentligen vara hungriga. Vi letar efter något, men vad? Den där chokladbiten från helgen lockar mer än någonsin och man funderar allvarligt på att tina upp kanelbullarna från frysen.

Ett sug eller sötsug kan bero på en rad olika faktorer, för en del handlar det om känslomässiga aspekter, för en del andra är det hormonellt och vissa människor skulle bli hjälpta av en mer balanserad kost. Vad som än är din anledning till sug så är du inte ensam.

Ingenting är beständigt och allting går att förändra till det bättre. Vi har samlat ihop våra 5 bästa tips för ett mer balanserat ätande.

5 tips till ett balanserat ätande

  1. Undvik snabba kolhydrater, processad mat och kemiska tillsatser som kan störa dina naturliga hunger-känslor.
  2. Näring! Se till att få i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Då har kroppen allting den behöver för att hålla humöret uppe, hormonerna balanserade, magen fungerande och när du får i dig tillräckligt med näring så minskar ofta suget.
  3. Mineralet Krom är viktigt för kroppens omsättning av glukos. Det samspelar med insulin och hjälper till att sänka blodsockret, det vill säga ta upp glukos från blodet.
  4. Vatten, ibland kan våra egna signaler störas så att en enkel sak som att vi behöver dricka mera vatten och återvätska vårt system kan bli tolkat som sug efter något annat.
  5. Meditera, använd mindfulness, gå en promenad i tystnad och fråga dig själv varför du är sugen på något. Kan du stilla suget genom att stilla dig själv på något sätt?

Socker är en bov i dramat

Senaste tiden så dyker det upp allt mer forskning gällande socker och sockrets inverkan på oss och våra kroppar. Den senaste i raden är denna som visar att hur mycket socker vi stoppar i oss spelar större roll när det gäller uppkomsten av hjärtsjukdomar än vad mättat fett gör.

Det är tydligt att socker är en bov gällande vår hälsa och socker i sig genererar ytterligare sug, sötsug och även sjukdom. Om vi gör bra val i vardagen så hjälper vi oss själva att hålla oss friska. Det kan vara svårt att minska sitt sötsug, vi vill gärna stötta dig så mycket vi kan därför får du här ett tips på en kur som kan vara en hjälp för dig att få bort suget efter något sött.

Socker-detox under 4 veckor

Varje dag i 4 veckor:

Samtidigt tar du Krom enligt följande:

  • Vecka 1             200 mcg krom x 4/dag
  • Vecka 2             200 mcg krom x 3/dag
  • Vecka 3             200 mcg krom x 2/dag
  • Vecka 4             200 mcg krom x 1/dag

Kombinera denna kur med en hälsosam kost.

Till sist vill vi nämna att Sockerberoende är något helt annat är sötsug, det är en beroendeproblematik som behöver behandling. För mer information om detta hänvisar vi varmt till Bitten Jonsson och all hennes kunskap och fakta om Addiction

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Mineraler och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.