Maxa återhämtningen med blåbär?

Efter Vasaloppet eller gympasset, studier visar att blåbär kan lindra din träningsvärk och ge dig snabbare återhämtning. Utöver alla härliga hälsoeffekter, och dess goda smak, är blåbäret ett bär som du bör ha med i din kost om du är en aktiv person.

Förbättrad återhämtning och minskad mängd fria radikaler.

I en undersökning från Journal of the International Society of Sports Nutrition fick testpersoner dricka blåbärsdrinkar före och efter ett ansträngande träningspass av ena benet. Forskarna tog sedan blodprov för att mäta deras antioxidantnivåer, inflammationer och oxidativa stress, det vill säga den okontrollerade tillkomsten av fria radikaler.

Efter några veckor gjordes samma test på det andra benet, fast denna gång utan att testpersonen drack blåbär före och efter träningspasset. Resultatet visade att personerna återhämtade sig tre gånger snabbare de första 24 timmarna efter de hade tränat första benet.

”Tack vare blåbärens starka antioxidanter skyddas kroppen mot fria radikaler”, säger Steve Stannard, biträdande professor på Massey Universitys School of Sport and Exercise i Nya Zeeland.

En nordisk skatt

Den blå färgen i blåbär skapas av antocyaniner som är en av naturens starkaste antioxidanter. Man har sett i studier att just antioxidanterna som finns i röda och blåa bär även kan skydda mot hjärtinfarkt och motverka tarmsjukdomar om de äts tillsammans med probiotika. Studier visar även att blåbär förbättrar blodflödet och syresättningen i hjärnan och även kan förbättra minnet. Försök med råttor visar en förbättrad hjärnfunktion efter att de matats med blåbär. Förklaringen är troligen att vissa ämnen i blåbär främjar hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra. Fantastiskt att vi i norden har en sådana fantastiska källor till hälsa som blåbär, lingon, björnbär, tranbär och många fler.

Blåbär innehåller lika mycket vitamin C som en citron och E-, B6-vitamin, kalcium, kalium, fosfor, järn och magnesium. Dessutom innehåller blåbär betakarotener.

Färskvara eller?

Blåbär avnjutes absolut bäst om de plockas och äts direkt, färska, eller använd din råsaftcentrifug och avnjut dem i en drink, smoothie eller som en juice.

För att ta vara på blåbärets näringsämnen på näst bästa sätt rekommenderas att frysa färska blåbär och plocka fram allt eftersom de ska användas. Frystorkade, pulveriserade blåbär är lika näringsrika som frysta färska bär, ett enkelt sätt att öka på näringen i din smoothie, använd det i bakningen eller på gröten.

Undvik alltid halvfabrikat som pulversoppor, färdig sylt och soppor då de ofta innehåller stora mängder socker och ibland sötningsmedel vilket kraftigt förminskar de hälsobringade effekter som blåbär har att erbjuda.

Det är viktigt med en balanserad och mångsidig kost och en hälsosam livsstil för att uppnå optimal hälsa.

Här hittar du ett recept på en hälsosam dryck med blåbärsjuice som passar perfekt efter träningspasset.

Det här inlägget postades i Artiklar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.