Är dina binjurar trötta?

Allting i vår kropp samspelar som ett finstämt instrument. När något är ostämt eller i obalans så blir det inte lika harmoniskt. Våra binjurar är extra viktiga för oss med tanke på dagens livsstil eftersom de ska orka hålla vår energi uppe under dagens intensiva tempo.

Våra binjurar utsöndrar kortisol och det har en naturlig kurva som är som högst på morgonen för att vi ska vakna och känna oss pigga. Sen går kortisolnivåerna upp och ner under dagen beroende på aktivitet, kost, tankar och känslor. Det sjunker sedan till natten när det är dags att sova.

På bilden nedan kan du se hur en kortisolkurva kan eller bör se ut under en dag.

I dagens samhälle har vi höga krav och förväntningar både från andra och på oss själva. När vi utsätts eller utsätter oss själva för stress konstant under längre tid, utan återhämtning, då orkar våra binjurar inte längre att producera kortisol i normala nivåer och vi kan drabbas av binjuretrötthet.

Tecken på binjuretrötthet:

  • Svårt att vakna på morgonen. På morgonen ska du ha din högsta nivå av kortisol. (Se bild)
  • Irritation
  • Låg energi
  • Låg sexlust
  • Humörsvängningar
  • Sug efter kolhydratrika livsmedel, främst på eftermiddagen och kvällen
  • Saltsug

Vad händer i kroppen vid binjuretrötthet? En frisk kropp har förmågan att regelbundet eliminera gifter, men i takt med att binjurarna försvagas så avtar även kroppens egen reningsförmåga. Detta ger upphov till en ond cirkel, där svagare binjurar försämrar förmågan att göra sig av med alla gifter, vilket i sin tur ytterligare försvagar binjurarna.

När vi stressar på olika sätt kräver kroppen och binjurarna mer näring (mineraler, vitaminer och annat). Näringsbrist gör även att binjurarna orkar mindre, detta kan bli en ond cirkel. Ofta försöker vi att väga upp den trötthet vi känner med stimulantier av olika slag som kaffe, socker, alkohol och andra saker. Det ökar vår kortisolproduktion under en kort stund, för att det sedan rasar ner och vi känner trötthet igen. Ett överdrivet användande kan skada binjurarna och bidra till binjuretrötthet.

Vad kan jag göra? Binjurarna reagerar starkt på känslor och hur vi förhåller oss till dem. Oro, ilska, stress, frustration och rädsla ger en utsöndring av kortisol. Meditation, bön eller en stund i stillhet göra underverk för ett stressat sinne. Det finns en hel del forskning som visar att så lite som 15 minuters meditation om dagen balanserar kropp och sinne på ett mycket effektivt sätt.

Se även till att få i dig ordentligt med näring genom en sund växtbaserad kost och komplettera med det du behöver. Ta gärna hjälp av en näringsterapeut eller annan behörig terapeut som kan se exakt vad du behöver. Flera näringsämnen förbrukas snabbare i kroppen under hektiska perioder när du är påverkad av stress till exempel magnesium, B-vitaminer, C-vitamin, zink med mera.

Se över din livsstil, prioritera det som verkligen är viktigt i ditt liv. Glöm inte att det är du som bestämmer över ditt liv. Hitta din balans och lyssna på kroppens signaler. Vila när du behöver vila, sov när du är trött, fyll på med den näring du behöver och framförallt och gör det som gör dig glad.

 

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kroppen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.