Vilken alg väljer du?

Chlorella och spirulina, dessa två fantastiska alger, har länge kämpat om rampljuset på hälsoscenen. Båda är rika på klorofyll och fyllda med alla näringsämnen vi behöver. Alla dessa likheter gör att man börjar undra vad som skiljer dem åt?

Chlorella är en av naturens mest näringsrika gröna alger som består till ca 60 procent av högvärdigt protein. Förutom att den innehåller alla aminosyror (även de essentiella), alla vitaminer och mineraler som vi behöver så innehåller den även omega-3 och omega-6. Chlorella är ett bra alternativ för veganer som vill få i sig extra B12.

Man skulle kunna leva på enbart chlorella på grund av dess höga näringsinnehåll och det finns faktiskt människor i Japan som gör det.

Något som är unikt för chlorella är att den innehåller CGF(Chlorella Growth Factor). CGF är ett hormonliknande komplex som består av en blandning av RNA, DNA, aminosyror, vitaminer och mineraler vars exakta proportioner ännu inte har kunnat fastställas. Hos vuxna bygger CGF upp immunförsvaret och återbildar snabbt ny vävnad; hos barn ger det snabb tillväxt.

Chlorella är otroligt rikt på klorofyll (läs mer om klorofyll här) och det innehåller faktiskt mer klorofyll än något annat livsmedel i världen. Chlorella innehåller 4-5 gånger mer klorofyll än kompisen spirulina.

Chlorellans fiberrika yttre cellväggar binder till sig tungmetaller, vilket gör algen till ett bra komplement vid en detoxkur. Du kan läsa mer om Chlorellans fantastiska egenskaper här.

Spirulina är en blågrön alg som är en av jordens äldsta livsformer. Den har levt på endast vatten och solljus i mer än 3,5 miljarder år! Precis som chlorella så är den extremt näringstät och innehåller nästan alla vitaminer och mineraler som du kan tänkas behöva.

Den består av ca 65 procent protein och är extra rik på fykocyanin, ett proteinkomplex. Fykocyanin är det blågröna pigment som ger spirulina dess härliga färg. Fykocyanin har starkt antioxiderande egenskaper. Ytterligare något som är unikt för spirulina är att den innehåller immulina som har en immunsystemsstärkande effekt.

Precis som chlorella är spirulina extremt rikt på klorofyll. Läs mer om spirulina här.

Vad skiljer dem åt? Den största skillnaden mellan spirulina och chlorella är att chlorella har cellväggar som binder till sig tungmetaller som ger en mer avgiftande effekt.

Spirulina saknar cellväggar och är därför lite mildare för matsmältningen.

Spirulina innehåller något mer protein än chlorella. Det är faktiskt 12 gånger mer protein i spirulina än i nötkött! Chlorellan är dock inte långt efter.

Summa summarum, båda dessa alger ger dig massa näring, massa grön energi, protein och kompletterar din kost på ett fint sätt. Oavsett vilken du väljer så kommer du att älska den på grund av vad den kommer att göra för dig.

Grön energi direkt från havets rike till dig.

Det här inlägget postades i Artiklar, Raw Food, Superfood, Vegan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.