Stäng fönstret, tack! Jag vill inte bli sjuk.

Blir du sjuk så fort du kommer igång med din träning? Du är noga med dina kläder och näringsintaget men ändå visar kroppen tecken på förkylning när du ökar intensitet och du måste vila mer än du tänkt dig. Kanske är målet med din träning ett maraton eller Vasaloppet. Oavsett vilket vill du hålla dig frisk nog för att kunna prestera ditt bästa när dagen väl kommer.

Inom träning pratar man ofta om det öppna fönstret. Det beskriver hur kroppens immunsystem fungerar sämre och vi blir mer mottagliga för infektioner och sjukdomar efter en kraftig ansträngning. Fenomenet beskrevs tidigt av Dr. Nieman i en studie där man rapporterade att en större andel maratonlöpare blev sjuka jämfört en grupp löpare på liknande nivå som inte deltog i loppet (1). Kraftig ansträngning tenderar även att sänka IgA som är antikropp-produktionen i saliv, något som är kopplat till ökad risk för övre luftvägsinfektioner (2).

Wellmune är en välstuderad betaglukan – en grenad kedja av glukosmolekyler. Wellmune renas fram från cellväggen av vanlig bakjäst, saccharomyces cerevisiae, en jästtyp som funnits i vår dagliga kost sen vi började baka bröd och brygga öl. När man äter Wellmune tas betaglukanen upp av immunceller som finns i tarmslemhinnan och binder bitar av Wellmune till receptorer på ytan av neutrofiler, som är en av kroppens vanligaste immunceller. Neutrofilen är nu på sin vakt och kan snabbare reagera på, och hantera skadliga inkräktare (3).

Kan Wellmune stänga fönstret?

Det ser så ut! I två forskningsstudier har man tittat på effekterna av Wellmune hos maratonlöpare. Båda två rapporterar signifikant lägre nivåer av förkylningssymptom jämfört med löpare som fick placebo (4,5). I den ena studien har man även tittat på hur Wellmune påverkar slemhinnans immunologiska kapacitet vid kraftig ansträngning i form av  cykling. Mängden IgA antikroppar sjönk signifikant i gruppen när de fått placebo jämfört med när de fått Wellmune (5).

Förutom det patenterade ämnet Wellmune så innehåller Holistic ImmunStark även vitamin C, bioflavonider, vitamin B6, vitamin D, magnesium, zink, koppar, och selen. Dessa vitaminer och mineraler bidrar bland annat till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning, ökar järnupptaget och den normala bildningen av röda blodkroppar vilket är vitalt för syretransporten i kroppen. De bidrar även till att minska trötthet och utmattning.  Många av dem bidrar även till immunsystemets normala funktion. Sammantaget ger Holistic Immunstark din kropp ett bra tillskott som stödjer ditt immunsystem och ger din kropp vitala mineraler och vitaminer. Holistic ImmunStark innehåll av bland annat Wellmune ger ditt immunsystem ett försprång i kampen mot bakterier och virus.

1) Infectious episodes in runners before and after the Los Angeles Marathon. Nieman DC et al. J Sports Med Phys Fitness. 1990 Sep;30(3):316-28.

2) Position statement. Part one: Immune function and exercise. Walsh NP et al. Exerc Immunol Rev. 2011;17:6-63.

3) www.wellmune.com

4) Effect of BETA 1, 3/1, 6 GLUCAN on Upper Respiratory Tract Infection Symptoms and Mood State in Marathon Athletes. Talbott S, Talbott J. J Sports Sci Med. 2009 Dec 1;8(4):509-15.

5) Baker’s yeast beta glucan supplementation increases salivary IgA and decreases cold/flu symptomatic days after intense exercise. McFarlin BK et al. J Diet Suppl. 2013 Sep;10(3):171-83.

6) Baker’s Yeast Beta-Glucan Decreases Episodes of Common Childhood Illness In 1 to 4 Year Old Children during Cold Season in China Meng F.Journal of Nutrition & Food Science 2016; 6:518.

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.