Rödbeta – för blodtryck, muskler och hjärna

Rödbetan är rik på nitrat som i kroppen omvandlas till kväveoxid (NO). Det kanske inte säger dig så mycket just nu men häng med så ska vi förklara några av alla de fantastiska effekter som sker i din kropp tack vare detta.

Bättre prestation vid träning och starkare muskler. Rödbetan bidrar till att transporten av syre till musklerna ökar. Åtta män fick dricka 500 ml rödbetsjuice dagligen i sex dagar. Resultatet blev att prestationsförmågan vid lågintensiv träning ökade med 5–10 procent och vid högintensiv träning med 15–20 procent![i]

Inte nog med ökad prestation, nitrat ger också starkare muskler. I studie fick möss nitrat via sitt dricksvatten, något som gav dem en kraftigt ökad muskelstyrka – och detta redan vid doser som du kan få i sig genom vanlig kost, till exempel via 200 till 300 gram färsk spenat eller tre till fyra rödbetor om dagen.[ii]

Rödbetsjuice  har i studier även visat sig sänka blodtrycket, både övertrycket och undertrycket. Effekten kommer av att kväveoxid har en kärlvidgande effekt. Kärlväggarna slappnar av helt enkelt. Största effekten ses 2,5 till 3 timmar efter intag.[iii] Även en engångsdos ger stor effekt efter ett par timmar, men för varaktig påverkan måste man inta rödbeta och andra nitratrika grönsaker regelbundet.

 

Tänk på att antibakteriellt munskölj tar bort effekten av rödbetan! Den blodtryckssänkande effekten av rödbetsjuice minskar eller uteblir om man sköljer munnen med antibakteriellt munskölj. Varför, kan man undra? Jo stor del av nitratet från rödbetan tas upp i tarmen och transporteras sedan till spottkörtlarna i munnen där det utsöndras i saliven. Bakterier i munnen omvandlar nitrat till nitrit som sedan omvandlas till kväveoxid. Minskar man mängden av dessa bakterier  minskar också bildningen av nitrit och kväveoxid och därmed minskar den gynnsamma effekten av rödbeta. [iv]

 

Hjärnan jobbar bättre tack vare ökat blodflöde till hjärnan. Syresättning och cirkulation är hjärnans bästa vänner. Intag av en engångsdos med 450 ml rödbetsjuice ökade blodflödet till hjärnan och den förstärkte den kognitiva prestationen (minne, inlärning, problemlösning) vid tester 90 minuter efter intag.[v]

 

Hur mycket rödbeta behövs? I studierna ovan har man använt höga doser rödbetsjuice (ca 500 ml). Ofta som en engångsdos. För de som vill få i sig rödbeta mer kontinuerligt är ett vanligt intag 1-2 msk pulver eller  ½-1 dl juice per dag, vilket motsvarar 1-2 medelstora rödbetor. Börja med en lägre mängd och trappa upp. Öka mängden vid behov, exempelvis inför träning och större fysisk prestation.

 

[i]Bailey SJ, Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of lowintensity

exercise and enhances tolerance to high-intensity exercise in

humans. J Appl Physiol (1985). 2009 Oct;107(4):1144-55.

 

[ii] Hernández A, Schiffer T, Ivarsson N, Cheng A, Bruton J,

Lundberg J, et al. Dietary nitrate increases tetanic [Ca2+]i and

contractile force in mouse fast-twitch muscle. J. Physiol. (Lond.)

2012 Aug;590(Pt 15):3575-83

 

[iii] Webb, A.J.; et al. Acute blood pressure lowering, vasoprotective,

and antiplatelet properties of dietary nitrate via bioconversion to nitrite.

Hypertension 2008, 51, 784–790.

 

[iv] Petersson, J.; et al. Gastroprotective and blood pressure lowering effects

of dietary nitrate are abolished by an antiseptic mouthwash.

Free Radic. Biol. Med. 2009, 46, 1068–1075.

 

[v] Wightman EL Dietary nitrate modulates cerebral blood flow

parameters and cognitive performance in humans: A double-blind,

placebo-controlled, crossover investigation. Physiol Behav. 2015 Oct

1;149:149-58.

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Superfood och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.