Vad ska man äta vid detox?

En detoxkur sker under en begränsad tid. Under den tiden är det bra om du har möjlighet att optimera ditt näringsintag via kost och tillskott. Om du har svårt att veta vad du kan och ska äta eller göra så kommer här ett förslag. OBS! Detta är endast ett förslag. Anpassa efter dina individuella förutsättningar.

Meny för en dag

  • Börja morgonen med ett glas citrondryck (se recept nedan) 10 minuter innan frukost.
  • Frukost chiagröt med bär och exempelvis mandelmjölk, lägg gärna till en grön smoothie med korngräs eller vetegräs och en kopp chagate.
  • Mellanmål 2 dl frukt, bär eller grönt. Exempelvis morotsstavar och tahini eller lite mandelsmör.
  • Drick ett glas citrondryck 10 minuter innan lunchen.
  • Lunch grönsakssoppa. Servera med glutenfritt frökex och sallad med dressing. Behöver du mer  protein, lägg till bönor, linser eller valfritt protein (undvik rött kött).
  • Mellanmål Grön smoothie alternativt 2 dl bär, frukt eller grönt.
  • Drick citrondryck 10 minuter innan middag.
  • Middag grönsakswok. Servera med glutenfritt frökex och sallad med dressing. Behöver du mer  protein, lägg till bönor, linser eller valfritt protein (undvik rött kött).

Drick te med utrensande örter och även vatten, cirka 2 liter per dag. Uteslut eller minska på mjölkprodukter, gluten, margariner, koffein, raffinerade oljor, socker och rött kött.

Citrondryck recept

  • 2 dl citronjuice från färska citroner, gärna ekologiska
  • 2 msk äkta ekologisk lönnsirap
  • ½-1 tesked cayennepeppar efter smak.
  • 1 liter vatten

Koka upp vattnet och låt sedan svalna något. Blanda i övriga ingredienser och justera efter din smak. Förvaras i kylskåp max 3–5 dagar.

Tillägg till veckoprogram 

Extra Detoxstöd: Lägg till Detoxprodukt med renande örter och fibrer. Inta under 3–6 veckor, 2–3 gånger per år. Börja med låg dos och trappa upp!

Vid förstoppning: Lägg till magnesiumoxider 1-4 kapslar före sänggående. Börja med 1 kapsel och trappa upp dosen tills önskad effekt uppnås. Läs mer om tarmens renande funktion här.

För bättre pH-balans: Lägg till dryck med basbildande mineral och karbonater. 1–2 gånger per dag 30 minuter före eller två timmar efter måltid.Läs med om dina njurar och pH-balans här.

För tarmfloran: Lägg till detoxprodukt med renande örter och fibrer och/eller mjölksyrabakterier.

Exempel på bra livsmedel att inta under detox: 

  • Gröna bladgrönsaker, gurka, stjälkselleri
  • Bär som blåbär, lingon, hallon m.fl.
  • Frukter som äpple, melon, vindruvor
  • Rotfrukter som rödbeta, jordärtskocka och rotselleri
  • Gräs av vete och korn
  • Sjögräs och alger
  • Lök och vitlök
  • Kål av olika sorter
  • Broccoli
  • Nötter och frön
  • Citron
  • Äppelcidervinäger
  • Beska blad som ruccola och maskos

Vad kan du göra mer för en effektivare detox?

Utöver kosten är det bra att försöka hålla en låg stressnivå under sin detoxperiod. Säg nej till uppgifter som inte är akuta och lägg fokus på dig själv.

Låt kropp och även sinne vila genom att till exempel ta en paus från sociala medier, gå mer i naturen, yoga, meditera, läs en bok och fokusera på att andas långa djupa andetag.

Om du normalt sett tränar mycket, försök att ta en lugnare period med mer lågintensiv träning som yoga, lätt joggning, promenader m.m.

Om du har möjlighet, basta gärna 1–2 ggr per vecka.

Börja gärna morgonen i tystnad med en kort meditation och djupandning.

Få igång kroppen och cirkulationen genom att torrskrubba och/eller gör en lymfmassage på dig själv.

Lyssna in din kropp och dina behov. Är du tröttare under din detox, vila mera och ta det lugnt. Ha respekt för att vi är alla individer och en detox kan påverka alla på olika sätt.

Lycka till med din detox!

Det här inlägget postades i Artiklar, Detox, Kosttillskott, Kroppen, Örter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.