Låt oss prata cykler!

Dags att lära känna din eller din kvinnas menscykel? En naturlig menscykel, när den är opåverkad, säger mycket om hälsan. En menscykel i obalans, kan tyda på en hälsa i obalans.

Vad är en menscykel? Menscykeln börjar när menstruationen börjar. Hela menscykeln byggs upp för att nå en ägglossning som sker i mitten av cykeln och det är endast då, under ett dygn som befruktning kan ske. Om inte en befruktning skett förbereder sig kroppen på att stöta ut det obefruktade ägget och inte gå in i en gravid fas. Detta sker genom att en menstruation inträffar och cykeln startar om.

Vad är en hälsosam menscykel? En hälsosam och normal menscykel kan variera mellan 21-35 dagar och består av två faser, en lågfas och en högfas. Menscykeln startar med första dagen av en menstruation. Menstruation är en måttlig till riklig blödning som sker smärtfritt och varar i ca 3-7 dagar. Efter menstruationen träder kroppen in i lågfasen, även kallat follikelfasen, som varar mellan 7-21 dagar.

I mitten av menscykeln sker ägglossningen. Den sker oftast på dag 14 men kan variera beroende på längden av lågfasen/follikelfasen. Det är ägglossningen i sig som indikerar att du går in i nästa fas, högfasen även kallat lutealfasen. Efter ägglossning, om ägget inte blir befruktat (gravid), följer en menstruation. Högfasen varar i 14 dagar och bör inte variera månad till månad.

Tecken på obalanser

  • Menstruationsliknande blödning trots att det inte skett en ägglossning.
  • Småblödningar eller så kallade spottings mitt i cykeln, dessa tillhör föregående menscykel.
  • Kraftiga menstruationssmärtor, kan bero på flera saker: hormonella obalanser, näringsbrister och/eller spänningar.
  • Kraftiga humörsvängningar och nedstämdhet i samband med menstruation.

Håll koll på din cykel!  Idag finns en uppsjö av smarta appar som oftast är gratis. Där kan man fylla i allt som berör menscykeln som till exempel humör, sömnkvalitet och mycket mera. Ett enkelt och smidigt sätt att hålla koll på sin cykel för att veta om den är i balans.

Vi vill även tipsa om podden PMS-podden som berör ämnet PMS (premenstruella spänningar) och PMDS (Premenstruellt dysforiskt syndrom) och allting annat som hör menscykeln till.

Vad kan påverka menscykeln? Alkohol, rökning, droger, kraftig övervikt eller undervikt, vissa läkemedel och stress är några saker som kan påverka din menscykel negativt genom att störa din balans. Det finns även hormonella problem som PCOS (polycystiskt ovariesyndrom) och fysiska problem som till exempel Myom (muskelknutor på livmodern), dessa tillstånd diagnosticeras av läkare.

När kan man bli gravid? En kvinna har ägglossning under ett dygn per cykel och det är under detta dygn som en faktisk befruktning kan ske. Spermier från samlag tidigare i cykeln kan leva kvar i en kvinnas kropp i cirka 5 dygn och vänta in att en ägglossning skall ske. Därför brukar man räkna med att man är i fertil 6 dygn per cykel. Resten av cykeln är kvinnan för långt ifrån ägglossning för att en befruktning skall kunna ske.

Hormonbaserade preventivmedel. När man reglerar fertiliteten med hjälp av syntetiska hormoner som exempelvis p-piller och minipiller, (hormonbaserade metoder) stänger man även av den naturliga menscykeln. Det sker då ingen ägglossning och därmed heller inte någon menstruation utan ett hormonbortfall i form av en blödning. Den naturliga produktionen av östrogen och progesteron stängs av och ersätts av de syntetiska hormoner du tillför.

Naturliga preventivmedel. Idag finns det flera alternativ som ger skydd utan att tillföra hormoner. En metod är att mäta kroppstemperatur för att hålla koll på när ägglossningen sker, en kvinna har något ökad kroppstemperatur under ägglossning. Om man önskar att bli gravid passar det bra att använda . Det finns även pessar, kondom och andra alternativ att undersöka. Prova er fram för att se vad som känns bäst för dig/er.

En kvinnas hormonella cykel är komplex och bör respekteras genom att inte störa den genom att tillsätta hormoner i onödan. För att enkelt se om din kropp är i balans,  lär känna din kropp och din menscykel. Lyssna in din (eller din kvinnas) kropps behov och respektera kroppens egen harmoni.

 

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kroppen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.