Tillbaka till energi och balans

Känner du dig ofta trött, sliten och i otakt med livet? Du är inte ensam. Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Men det finns sätt att komma tillbaka till liv, energi och balans.

Våra kroppar är helt beroende av en fungerande stressrespons. Vi behöver den för att klara fysiska och mentala svårigheter, och för att reglera och balansera kroppen. Att gå upp på morgonen, klara av en infektion eller skada, klara en uppgift, någon oförutsedd händelse, eller bara att ”ta tag i” saker- allt kräver fungerande binjurar som ger en passande stressrespons.

Det stora problemet är inte stressreponsen i sig, utan bristen på återhämtning. Vi dras med lågintensiv stress som sällan eller aldrig släpper taget om oss. Och att ha konstant förhöjda halter av stresshormoner i blodet sliter på kroppen.

Om vi stressar alltför mycket och länge kan vi drabbas av binjuretrötthet. Binjurarna orkar helt enkelt inte hålla uppe produktionen av kortisol. Eftersom kortisol är inblandat i så många livsviktiga processer i kroppen får trötta binjurar en mängd negativa effekter.

Dels drabbas kroppen av hypoglykemi, låg blodsockerhalt. Det beror på att cellerna kräver mer energi (glukos) vid stress, men det finns inte tillräckligt med kortisol för att frisättningen av glukos från levern ska räcka till.

Stress och binjuretrötthet med ökade behov av glukos kan också leda till viktuppgång och diabetes typ 2. Ofta försöker vi kompensera vår trötthet och vårt låga blodsocker genom att äta sötsaker eller dricka kaffe, vilket får blodsockernivån att öka en liten stund, för att sedan rasa igen, och vi känner oss ännu tröttare.

Leverns förmåga att avgifta sig försämras också, eftersom kortisolet inte längre stimulerar viktiga ämnen till reningsprocessen.

12 Tips för piggare binjurar

  1. Bestäm att din energi är det som är viktigast för dig och ditt. Låt alla dina val styras utifrån den enkla frågan: Ger det här mig energi?
  2. Sömnen är vår viktigaste medicin för återhämtning och reparation. Lägg dig senast 22.
  3. Börja dagen med en halv liter vatten med 1 tsk havssalt. Salta maten och drick vatten med salt under dagen.
  4. Ägna en stund varje dag åt yoga, meditation och andningsövningar. Det skiftar kroppen från det sympatiska (aktiva) nervsystemet, till det parasympatiska (avslappnade).
  5. Ät dagens första mål innan klockan 10. Minska på socker, snabba kolhydrater och stimulerande drycker som kaffe och läsk.
  6. Inom yogafilosofin rekommenderas vila 11 minuter två gånger per dag, gärna liggande på rygg med slutna ögon.
  7. Se till att du har roliga och avkopplande aktiviteter inplanerade minst en gång per vecka. Att njuta av livet är en stor del av livets mening.
  8. Bli din egen bästa vän och lyssna på när din kropp säger att det är dags att vila, äta, sova, leka…
  9. Förändra det du kan till det bättre för dig själv. Tacka nej till extrauppdrag. Sök nytt jobb. Be om hjälp när du behöver det. Sluta vara konstant tillgänglig. Dra gränser.
  10. Öva upp din känsla av tacksamhet. Reflektera varje dag över det du är tacksam över.
  11. Regelbunden motion normaliserar hormonnivåerna av kortisol, blodsocker insulin och andra hormoner. En rask promenad 30 minuter räcker.
  12. Affirmera. Du är vad du tänker.
Det här inlägget postades i Artiklar, Kroppen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.