Mental hälsa- med rätt näring och ljus

HolisticDagen 2017 har gått av stapeln både i Göteborg också Stockholm under hösten. Dagen innehöll tre föreläsningar om tre mycket viktiga ämnen. För er som inte kunde vara med så kommer här en sammanfattning av Ann Gardners föreläsning om mitokondrien och mental hälsa.

Mental hälsa med rätt näring och ljus

Ann Gardner är läkare och specialist inom psykiatri. Hennes föreläsning fokuserade mycket vad som behövs för att mitokondrierna ska fungera optimalt, vilket är viktigt för hela kroppen och knoppen. Hon visade också intressant forskning om hur ljusbehandling kan användas vid sömnstörningar och mentala problem som mani.

 

Rätt näring till mitokondrierna

Mitokondrier är Ann Gardners specialitet. Mitokondrierna är kroppens kraftverk. Det är där energin i cellen bildas i form av en molekyl som heter ATP. ATP är cellens bränsle. Ca 90 % av allt ATP bildas i mitokondrierna. Har vi bra fart i våra mitokondrier får vi gott om energi. Men inte bara det. Att mitokondrierna fungerar bra är nödvändigt för hela vår kropp och hälsa. Några symtom vid nedsatt funktion i mitokondrierna är:

  • Psykos, depression och andra mentala problem
  • Trötthet
  • Migrän
  • Problem med synen
  • Hörselsymtom som tinnitus och ljudöverkänslighet
  • Muskelvärk som vid fibromyalgi

Idag är forskare överens om att depression är en fysisk sjukdom inte en psykisk. Det är också självklart i dag att dålig funktion hos mitokondrierna är inblandade i mentala sjukdomar. Genetiska defekter kan ligga bakom problem med mitokondrierna, men med rätt näring kan man komma långt.

 

Vilka näringsämnen behöver mitokondrierna?

Här är det inte ett näringsämne som gäller utan en ”cocktail”.[1] Ju fler ämnen desto bättre. Detta ombads Ann till och med att skriva om av tidskriften Science.[2]  De sex översta är de näringsämnen som Ann använder allra mest, men alla individer har olika behov:

  1. Q10 – det allra viktigaste ämnet.
  2. Vitamin C
  3. Vitamin E
  4. Selen
  5. Magnesium
  6. Vitamin D
  7. B-vitaminer – alla är viktiga, men B1, B2 och folsyra nämndes särskilt
  8. Vitamin K2
  9. Karnitin
  10. Kreatin
  11. Liponsyra

 

Rätt ljus kan ge bättre sömn och mental hälsa

Minst lika viktigt för mitokondrierna är sömnhormonet melatonin. Melatonin fungerar som en kraftfull antioxidant i mitokondrierna. För att öka produktionen av melatonin kan man använda mycket enkel ljusterapi.

Blått ljus hämmar bildningen av melatonin. Om man hindrar blått ljus från att nå ögat ökar produktionen av melatonin. I en studie fick deltagarna, 17-42 år använda orange glasögon (stänger ute blått ljus) tre timmar före sänggåendet under två veckor samtidigt som de tittade på sina bildskärmar som vanligt. Resultaten blev att mängden melatonin ökade med 58 procent, en ökning som är större än vad man får av att ta melatoninkapslar.[3] Resultatet för många blir att de sover mycket bättre. Vid bipolär mani har man också fått bra resultat av att använda orange glasögon. [4]

Orange glasögon kan man hitta här: https://www.greatlife.se/uvex?gclid=CjwKCAjw3_HOBRBaEiwAvLBbok9-JqQVOL7vTv-yrPi3l7Zw_kCnG6bsgzAk7KJLammBxpvbFEka7BoC_mYQAvD_BwE

[1] Gardner A Beyond the serotonin hypothesis: mitochondria, inflammation and neurodegeneration in major depression and affective spectrum disorders. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2011 Apr 29;35(3):730-43. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=A+Gardner+2011+beyond+the+serotonin

[2]  Gardner A The potential of nutritional therapy. Science. 2010 Jan 15;327(5963):268

http://science.sciencemag.org/content/327/5963/268.1.long

[3] https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170728121414.htm

[4] Henriksen TE Blue-blocking glasses as additive treatment for mania: a randomized placebo-controlled trial. Bipolar Disord. 2016 May;18(3):221-32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27226262

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kurser och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.