Kom igång med löpning med Holistic

Barfotaskor, energi-shots och pulsklockor…Oavsett om du är nybörjare eller elitmotionär så haglar råden om vad man borde göra under träningspasset. Vilken puls du bör ha, hur ofta du ska dricka och vad du ska stoppa i dig. Sanningen är ganska enkel, gör det som känns bra för dig! Det viktigaste är att du rör på dig och att du kommer dit du förutsatt dig att komma.

Märket på pulsklockan och vilket material på tröjan är mindre viktigt jämfört med till exempel hur mycket sömn du fått eller vad du har ätit innan det är dags för ditt träningspass eller lopp. Skor och kläder är viktigt det också såklart men att träna handlar inte om vilka prylar du har. Det viktigaste när du bestämt dig för att träna är att du faktiskt gör det!

Det är inte bara kroppen som ska orka. Även det mentala behöver lite kärlek från dig för att hjälpa dig över mållinjen.

Andas! Oavsett om du står med fjärilar i magen på startlinjen på Göteborgsvarvet eller om du vet att det är 10 sekunder kvar innan nästa intervall börjar, glöm inte att slappna av och ta ett djupt andetag. Genom att ta några djupa andetag och slappna av i axlar, nacke och hals hjälper du till att syresätta kroppen till max under hela passet eller loppet. Ibland kan det hjälpa att skaka loss lite i axlar och nacke för att få till en avslappning. Till andningsmuskulaturen räknas bland annat: Trapezius som är kappmuskeln över nacke/axlar och även Scalenii som är de ”trådiga” musklerna på sidorna och framsidan av halsen. Båda dessa muskelpaket är vanligtvis väldigt spända om man är stressad. Om du ska få bra resultat så är det viktigt att slappna av så att dina axlar hamnar där de ska vara. Då kommer du att andas bättre.

Se dig själv gå i mål! De flesta av oss har läst någon bok eller artikel om just det där med målbilder och det funkar för de allra flesta. När det känns tungt under passet, måla upp bilden av dig själv när är klar. Håll bilden i sinnet och gör den så detaljerad du kan. Hur kommer det att kännas efteråt? Alla detaljer gör det lättare att lägga fokus på att du ska framåt och lyckas med det du föresatt dig att göra.

Fake it until you make it! Det är värt att upprepa. Du är på din nivå, håller den fart som är bekväm för dig och presterar exakt det som är just precis rätt för just dig, just nu. Ta kontroll över din inre dialog och säg till dig själv att du kan det här, du orkar till nästa lyktstolpe, du är lätt i kroppen, du orkar springa hela vägen utan att stanna. Din inre dialog, det vill säga dina tankar, styr mycket av vad som sker i kroppen och kan göra träningen och loppet mycket lättare.

Förändra världen med ett leende! När man känner sig som om man springer i mjukglass så kan ett leende göra underverk med både dig själv och den du möter. Nästa gång du möter en annan löpare i spåret eller får ögonkontakt med mötande löparkompis, ge dem ett leende! Förändra världen, ett leende i taget. Att le och även att se någon annan le, utsöndrar ”måbra”-hormonet dopamin som kan göra att det känns lättare.

Kom ihåg att ha roligt under tiden! Påminn dig själv om vad som motiverade dig att vara här just nu. Varför började du träna? Hitta glädjen i det du gör just nu och påminn dig själv om ditt varför varje gång du tar på dig löparskorna.

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Inspiration, Tips och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.