Därför ska du alltid ha kokosolja hemma

Kokosolja har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren, i takt med att modern forskning bekräftat dess hälsoegenskaper. Det är ”fett bra” till mycket och kan användas till allt från matlagning till hårinpackning. Här är några tips på varför kokosolja är ett måste i varje hem.

Kokosolja är ett mättat fett. Men till skillnad från annat mättat fett, som har långa fettsyror, består kokosoljan av medellånga och korta fettsyror som är gynnsamma för kroppen. Kritiker av kokosolja missar ofta denna viktiga skillnad mellan kokosolja och annat mättat fett. Kokosolja används som energi i kroppens celler precis som kolhydrater. Kokosoljans fettsyror absorberas direkt i tarmen via portvenen till levern och sedan ut i blodet. På så sätt blir kokosoljans upptag mycket snabbare än andra fetter.

Kokosolja tål värme bättre än andra fetter, vilket gör det till det bästa alternativet vid stekning. Det är helt fritt från transfetter och kan inte ens bilda transfetter vid upphettning. Vid stekning med kokosoljan slipper du dessutom stekos.

Traditionellt har kokosolja använts för att befrämja och bibehålla en frisk, mjuk och hälsosam hud. Kallpressad kokosolja fungerar perfekt som massageolja, då oljan sugs upp av bindvävens cellstruktur. Kokosolja kan också användas som hårinpackning eller som ingrediens i schampo och balsam. Den gör håret fint och mjukt, motverkar mjäll och skyddar hårbotten.

Det här kan du använda din kokosolja till:

  • Som ersättning för smör vid matlagning.
  • Som ”grädde” och smakhöjare i smoothies.
  • I te eller kaffe.
  • Som en ingrediens i deo (hitta recept här) eller body scrub
  • Som massageolja.
  • Som kroppsolja.
  • Som sminkborttagning.
  • Som hårinpackning vid torrt hår och torr hårbotten.

Testa oil pulling med kokosolja

Ta 1 tesked kokosolja (eller sesamolja) och gurgla runt i munnen 10–20 minuter. Spotta ut i hushållssoporna så att det inte blir stopp i vasken. Skölj munnen varmt vatten och borsta tänderna som vanligt.

Studier visar på minskning av bakterier med 10–33 procent och en drastisk minskning av känslighet för karies.

Källa: Dr Edward F. Grupp III, DC, ND, DACBN, DABFM

Det här inlägget postades i Artiklar, Kroppen, Superfood och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.