Kom ihåg lymfsystemet

Det kallas ”det bortglömda systemet”. Men låt oss påminna dig om dess funktion och hur fantastisk din lymfa är.

Lymfsystemet löper genom nästan hela vår kropp och består av ett slutet system av lymfatiska organ som halsmandlarna, mjälten, thymus och ett stort antal lymfnoder (mellan 500 – 1 000 stycken) samt lymfkärl och lymfvätskan. I lymfkärlen transporteras en trögflytande vätska som kallas lymfvätska eller lymfa, den samlar upp slaggprodukter och andra otrevliga ämnen som vi behöver bli av med. På flera ställen i kroppen finns lymfstationer dit lymfvätskan hela tiden strävar efter att hamna. Bakom nyckelbenen i halsgropen finns klaffar, eller man kan kalla dem för portar, in i lymfsystemet.

 

Lymfsystemets funktioner

  • Lymfsystemet bekämpar infektioner och är livsviktigt för immunsystemet.
  • Lymfkörtlarna bildar vita blodkroppar och antikroppar som försvar mot bakterier, virus och mikroorganismer.
  • Lymfsystemet transporterar näring till kroppens celler.
  • Lymfsystemet transporterar bort överskottsvätska från vävnader (svullnad).
  • Lymfsystemet transporterar bort och avlägsnar döda celler.

Det finns många faktorer som kan påverka ditt lymfsystem och dess cirkulation. Det som bland annat skiljer lymfsystemet från blodomloppet är att det inte använder hjärtat för att pumpa runt vätskan. Lymfan behöver hjälp av dig genom rörelse, massage och djupandning för att cirkulera. Lymfvätskan dräneras sedan genom att du kissar eller svettas.

Varje dag bildas två till fyra liter vätska, därför är det inte svårt att föreställa sig att det kan bli problem i kroppen om det inte fungerar som det ska. Man kan märka av symtom som svullnad, värk, stelhet och en hel del annat.

 

Vad kan man göra?

Om du misstänker att ditt lymfsystem inte fungerar optimalt så finns det en hel del man kan göra. Du kan gå till en professionell lymfmassör, torrborsta kroppen, massera dig själv, djupandas, ligga med benen högt om nätterna och använda stödstrumpor.

När det kommer till kosten finns det några saker som lymfsystemet föredrar: en basisk  kost med mycket gröna grönsaker, mindre snabba kolhydrater och att du dricker vatten varje dag (minst 1-2 liter) så att lymfvätskan blir mer lättflytande.

Motion är bra framförallt lågintensiv motion som promenader och yoga. Rebounding (att hoppa studsmatta) anses vara extra bra för lymfsystemets cirkulation. Studsandet gör att lymfnoderna öppnas och stängs och att det ökar cirkulationen av lymfvätska markant. Kan vara värt att prova, om inte annat för att det är väldigt kul att hoppa studsmatta.

 

Andas igång ditt lymfsystem

Även om lymfsystemet inte har ett hjärta som pumpar runt lymfvätskan så finns det funktioner i din kropp som hjälper vätskan att cirkulera, en av dem är muskelrörelser. Den andra är dina andetag och diafragmans rörelse. För att få effekt av sin andning behöver du djupandas, hela vägen ner i magen så att magen får komma ut och slappna av, lämna plats åt lungorna och diafragman. När du sedan andas ut, låt magen sjunka ihop först, de nedre revbenen och till sist låter du bröstkorgen sänkas. Din diafragma hjälper då till att cirkulera lymfvätskan. Det finns flera andningsövningar som är fantastiska för dig och ditt lymfsystem. Du hittar många av dem i yogans värld, då kallas det Pranayam (konsten att kontrollera sitt andetag).

Det finns mycket du kan göra för att ta hand om den fantastiska kropp du har. Ge din kropp gåvan av rent vatten, en balanserad kost, motion och vila med djupa långa andetag så har du en bra bas att stå på och ditt lymfsystem kommer att tacka dig!

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Detox, Inspiration, Kroppen, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.