Har du järnbrist?

Känner du dig trött och orkeslös? Får du dessutom lätt yrsel och blir andfådd för minsta lilla? Det kan däremot vara är symptom på järnbrist.

Järnbrist är en väldigt vanlig näringsbrist i Sverige, framförallt bland kvinnor. Studier gjorda i Sverige visar att så många som en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder lider av järnbrist.

Järn är ett mineral som spelar en avgörande roll vid bildandet av blodets röda blodkroppar och dess hemoglobin (HB). En vuxen människa har fyra till sex gram järn i kroppen. Av detta ingår cirka 65-75 procent i blodets hemoglobin. Hemoglobinet har till uppgift att transportera syre från lungorna ut till alla kroppens celler. Utöver förekomst i hemoglobinet förekommer även järn lagrat i andra organ, däribland muskler, lever, mjälte, njurar, benmärg med flera.

 

Järndepåer

Det vanligaste är att man mäter endast hemoglobinvärdet, så kallat HB-värde för att konstatera järnbrist. När tillförseln av järn via kosten inte motsvarar ditt behov,  eller vid förlust av järn, vid t.ex. blödningar kommer kroppen att prioritera att hålla blodet friskt. Det betyder att det järn vi har lagrat i kroppens depåer kommer att användas för att tillgodose blodet med röda blodkroppar och hemoglobin. Därför kommer inte en järnbrist visa sig vid mätning av hemoglobinvärdet (Hb-värdet) förrän kroppens depåer är tömda. Det är först då blodet drabbas och då är redan järnbristen omfattande. Det finns blodprover som även visar hur mycket järn du har i dina depåer.

 

Otillräckliga mängder järn i kosten

Järn är ett av de mineraler som kroppen har som svårast att ta upp. Tar man tillskott bör man ta det på fastande mage då järnupptaget kan störas av andra ämnen i maten du äter. Det är en fördel att kombinera tillskott av järn med C-vitamin som ökar upptaget av järn. Den största delen av järn kommer ifrån kosten om du äter kött och/eller blodmat. Järn förekommer även i en del grönsaker och rotfrukter, men detta järn är svårare för kroppen att tillgodogöra sig. Därför bör vegetarianer och veganer hålla lite extra koll på sina järnvärden.

 

Symptom

Yrsel, öronsus och huvudvärk är symptom. Likaså blek hy och tunna, sköra och platta naglar. Plötslig andfåddhet och sämre uthållighet kan vara tecken på järnbrist.

 

Är du i riskzonen?

Järnbrist kan uppstå då kroppen utsätts för fysiska påfrestningar så som vid hård fysisk träning och graviditet. Ett ökat behov av syre medför ett större behov av röda blodkroppar och hemoglobin som kan transportera syret till muskelcellerna. Fertila kvinnor är utsatta p.g.a. menstruationsblödningar.

Du kan kolla ditt järnvärde med ett blodprov på din lokala vårdcentral. Håll koll på dina värden och få koll på hälsan.

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Mineraler och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.