Vitamin D <3 Magnesium!

Vi har läst om fördelarna med magnesium och vitamin D. Dessa två är viktiga för oss och det är positivt att ta dem tillsammans. Till och med så pass viktigt att det vitamin D du äter inte kan användas ordentligt om du har otillräcklig mängd magnesium i kroppen.

 

Fettlösligt vitamin

Många tar vitamin D i kombination med fett, vilket är hjälper upptaget eftersom det är ett fettlösligt vitamin. Att kombinera sitt intag av vitamin D med mat eller fett är ett sätt att boosta upptaget. Det finns tillskott idag som är flytande eller i kapsel där vitaminet redan är löst i fett, ofta ekologisk olivolja eller kokosolja, för att underlätta upptaget.

 

Risk för förkalkning av blodkärl

En studie visar att om man intar höga doser vitamin D utan tillräcklig mängd magnesium kan kalcium- och fosfatnivåerna i kroppen öka. Utan magnesium, som behövs för att dessa ämnen ska tas upp i skelettet så finns det en risk för förkalkningar i blodkärlen. Kalcium hamnar i kärlväggarna istället för i skelettet.

Personer med optimala magnesiumnivåer behöver heller inte lika mycket D-vitamintillskott för att uppnå en tillräcklig D-vitaminhalt. Magnesium är det fjärde vanligast förekommande mineralet i människokroppen.

Magnesium minskar även risken för benskörhet och frakturer som kan hänföras till en låg halt vitamin D. Brist på de här näringsämnena förknippas med olika sjukdomstillstånd, bland annat missformat skelett, hjärt-kärlsjukdom och metabolt syndrom.

 

Magnesium från maten?

Studier visar att konsumtionen av magnesium och andra mineraler från naturliga, obearbetade livsmedel har minskat de senaste decennierna på grund av användningen av bekämpningsmedel och konstgödsel i det industrialiserade jordbruket.

Livsmedel som innehåller gott om magnesium är bland annat mandel, bananer, bönor, broccoli, råris, cashewnötter, linfrön, bladgrönsaker, svamp, andra nötter, havregryn, pumpafrön, sesamfrön, solrosfrön och fullkorn.

 

Källa:
American Osteopathic Association. Researchers find low magnesium levels make vitamin D ineffective. Pressmeddelande 2018-02-26.

Studien:
Uwitonze AM, Razzaque MS. Role of Magnesium in Vitamin D Activation and FunctionThe Journal of the American Osteopathic Association, 2018;118(3):181.

 

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Mineraler, Vitaminer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.