Vitamin K2 – en hjärtevän

Hjärt- och kärlsjukdomar är den största dödsorsaken i världen. En stor bidragande orsak är förkalkning av kärlväggarna. Mer än 96 % av alla över 70 år har förkalkningar i aorta och hjärtats kranskärl.[1] Här kan vitamin K2 visa sig vara till ovärderlig hjälp. Vitamin K2 kan nämligen förhindra förkalkning och på så sätt skydda hjärta och kärl.

 

Vitamin K2

Idag känner man till 17 olika proteiner som är beroende av vitamin K. De finns i skelettet och i hjärta och kärl. Ett av dessa protein heter Matrix GLA Protein (MGP). Det sitter i våra kärlväggar och förhindrar kalcium från att fastna i kärlväggen. Men för att MGP ska fungera måste vitamin K2 finnas närvarande. Friska kärlväggar sägs innehålla 100 gånger mer vitamin K2 än förkalkade kärlväggar.[2] Den stora 10-åriga Rotterdamstudien,[3] utförd på mer än 4 800 friska män och kvinnor från 55 år och uppåt visade att de som fick i sig minst 32 μg K2 per dag, jämfört med de vars intag var lägre än 21 μg hade:

  • 50 procent mindre kalciuminlagringar i blodkärlen
  • 50 procent lägre risk för dödsfall p g a hjärt- och kärlsjukdom

En annan stor studie visar att för varje steg man ökar intaget av vitamin K2 med 10 μg minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom med 9 %. [4]

 

Vitamin K1 har inte samma effekt

Vitamin K1 och K2 har olika funktioner i kroppen. Vitamin K1 påverkar bland annat blodets koagulationsförmåga, men verkar inte skydda mot förkalkning av blodkärlen.4,[5]

 

Källor till vitamin K2

Naturligt vitamin K2 finns i små mängder i kött, mjölk och äggula. K2 finns i något större mängd i fermenterade livsmedel som vällagrad ost, särskilt Brie och Gouda. Det är inte mjölken i osten som innehåller K2 utan det är bakterierna som fermenterar dessa ostar som producerar K2. Natto, en traditionell japansk maträtt av fermenterade sojabönor, är det livsmedel som innehåller mest vitamin K2, nämligen 23 gånger mer än vällagrad ost.

 

[1]  Lahtinen AM et. al. Prevalence and clinical correlates of familial hypercholesterolemia founder mutations in the general population. Atherosclerosis. 2015;238:64–69. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25437892

[2] Schurgers, LJ: Unpublished data

[3] Geleijnse, J.M et al. Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: The Rotterdam study. Am Soc Nutr Science. May 2004. Nutritional epidemiology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15514282

[4] Gast GC A high menaquinone intake reduces the incidence of coronary heart disease. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009 Sep;19(7):504-10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19179058

[5] Beulens JW High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification. Atherosclerosis. 2009 Apr;203(2):489-93. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18722618

 

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Vitaminer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.