Du måste vara stark för att orka bli frisk

Långvarig, lågintensiv stress kan ge upphov till binjuretrötthet. Binjurarna orkar helt enkelt inte hålla uppe produktionen av kortisol. Vi känner oss utslitna, och det räcker inte att sova. Vad gör man då?

1. Bestäm dig för att prioritera din energi.

Din energi är det viktigaste du har. Utan energi är du ingenting. Varje gång du ställs inför ett val, fråga dig själv: Ger det här mig energi? Får du energi av att göra något, gör det. Får du inte energi av det, stanna hemma.

2. Byt till en livsstil som gör att du orkar byta till en ny livsstil.

Många som känner sig manade att rycka upp sig själva och ta tag i sin hälsa och byta livsstil faller i fällan att vilja göra allt på en gång. Man vill gå ner i vikt. Byta jobb, starta eget, flytta. Men allt det där kräver energi. Koncentrera dig på att må bra och bli starkare först. Vänd den nedåtgående spiralen mot en uppgående. I takt med att du blir starkare kan du sätta upp andra mål.

3. Ta reda på vad du behöver.

Om du känner dig utsliten är din kropp dränerad på näring. Dina hormoner är i obalans och dina binjurar går på lågvarv. Du kan ta reda på vad just du behöver för att stärka din kropp. Tala med din terapeut om vilka tester du kan göra, t.ex. helblodsanalys. Detta är ämnen som vi ofta lider brist på vid långvarig stress:

4. Sov innan det är för sent

Sömnen är vår viktigaste medicin. Lägg dig senast klockan 22.

5. Börja dagen med en drink

När binjurarna blir trötta kan vi tappa mycket salt (natrium). Man kissar ut mer salt helt enkelt. En del mår därför bra av att dricka saltvatten. Tillsätt 1 tsk havssalt till en halv liter vatten och drick ett glas i då och då under dagen. Men har du högt blodtryck så var försiktig med salt.

6. Ät för livet

Ät dagens första mål innan klockan 10. Minska på socker, andra snabba kolhydrater och stimulerande drycker som kaffe och läsk.

7. Spring gärna men inte i ekorrhjulet

Regelbunden motion normaliserar nivåerna av kortisol, insulin och andra hormoner. En rask promenad på 30 minuter kan räcka.

Mer tips hittar du i Kunskapsbanken under rubriken Stress och återhämtning.

*En adaptogen är ett biologiskt ämne som ökar kroppens förmåga att anpassa sig till olika negativa faktorer som påverkar den. Adaptogener har en normaliserande inverkan på kroppens funktioner och stödjer system som påverkas av stress. Ashwagandha, rysk rot, schisandra och rosenrot är alla välkända adapotogener.

Det här inlägget postades i Kosttillskott och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.