Vilken proteinkälla väljer du?

Trenden är tydlig, många vill äta grönare. En allt större efterfrågan och ett större vegetabiliskt utbud dyker upp i butikerna och många restauranger samt matställen har ett vegoalternativ på menyn. Den första frågan man ofta får som vegetarian eller vegan är ”Vart får du ditt protein ifrån?”. Protein finns i många olika livsmedel och inte bara i kött, ägg och mjölkprodukter som många tror. En av de bästa proteinkällorna är faktiskt bönor. Linser, kikärtor, mandlar, quinoa och tofu är några andra alternativ.

Vad är protein och varför är det viktigt?

Protein är uppbyggt av mindre beståndsdelar som heter aminosyror. Det finns hundratals olika aminosyror och för att överleva behöver vi människor 20 stycken.  Nio av dessa kallas essentiella aminosyror för att de måste tillföras via kosten. De resterande 11 kan kroppen tillverka själv så länge vi har en fullgod näringsstatus. Protein (aminosyror) behövs i kroppen för att bygga upp och reparera vävnad, binda till sig näringsämnen, bilda enzymer och hormoner och ingår dessutom i många andra viktiga funktioner. Vårt immunsystem, rättare sagt våra antikroppar, består också av protein.

Kött, fisk och ägg räknas som fullvärdiga proteinkällor. Att äta dessa fullvärdiga proteinkällor är ett sätt att få i dig alla de nödvändiga aminosyrorna. Ett annat sätt är att äta vegetariskt eller veganskt och variera kosten under dagen för att få i sig alla aminosyror som man behöver. Bönor, tofu, linser, stärkelse, ärtor, grönsaker, frukt, frön och nötter kompletterar och optimerar ditt proteinupptag. Variera din kost under dagen/veckan för att vara säker på att du får i dig alla aminosyror du behöver.

Ett bra och smidigt sätt att vara säker på att man får i sig tillräckligt med protein är att komplettera kosten med proteinpulver. Holistic har idag tre bra vegetabiliska proteinpulver i sitt sortiment; ärt-, ris- och hampaprotein. Du kan använda proteinpulvret i din smoothie, till frukost eller mellanmål. Du kan även förhöja proteinhalten i ditt bröd, göra egna bars eller varför inte proteinberika dina pannkakor?

Holistic Risprotein är ekologiskt och fritt från soja, mjölk och gluten. Det har ett högt innehåll av aminosyrorna arginin, lysin och glutamin. Risproteinet är väldigt biotillgängligt och upptaget är hela 95 procent!

Holistic Ärtprotein är ekologiskt och hypoallergent. Det består av minst 80 procent protein. Det är fritt från soja, mjölk och gluten. Det har ett lågt innehåll av kolhydrater och fett.

Holistic Hampaprotein utvinns ur ekologiska hampafrön. Proteinpulvret är även rikt på vitaminer (inte minst vitamin E), mineraler (bland annat kalcium, magnesium, kalium och fosfor). Hampaprotein är en god källa till Omega 3 samt fritt från gluten och laktos.

De flesta vegetabiliska proteiner är lättsmälta då de är naturligt fria från soja, gluten och mjölkprodukter. Det gör att de även passar dig som har en känslig mage. Blanda gärna de olika proteinerna för att få en ännu bättre balans av aminosyror. Prova dig fram vilken smak som passar bäst till vad. Hampan upplevs av många som nötig i smaken och kanske passar bättre till vissa saker (speciellt ihop med kakao= mums!) och risproteinet med sin neutrala smak kanske passar bättre till brödbaket?

Experimentera och prova de olika proteinerna för att hitta din favorit som ger dig urkraft från växtriket!

Det här inlägget postades i Artiklar, Inspiration, Proteinpulver, Raw Food, Recept, Vegan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.