Tillräckligt med järn?

Järn är ett essentiellt mineral för alla levande organismer däribland människan. Järnbrist har visat sig vara vanligt bland fertila kvinnor. Äter man strikt vegankost är det extra viktigt att hålla kolla på järnet.

Några viktiga områden där järn behövs:

  • Blod – Bildning av röda blodkroppar och hemoglobin. Bygger upp blodets kvalitet syretransport i kroppen
  • Energi – Motverkar trötthet och utmattning och stärker kroppens motståndskraft mot stress och sjukdom.
  • Immunsystemet – krävs för produktion av vita blodkroppar. Järnbrist ökar infektionskänsligheten.
  • Inlärning och koncentration – Järn behövs vid tillverkning av dopamin. Dopamin har stor påverkan på vår energi och förmåga till mentalt fokus.

Järnbrist bland kvinnor

I en dansk studie såg man att så mycket som 40 procent av kvinnorna i Danmark hade låga järndepåer (S-ferritin <32 μg/l). I en norsk studie fann man tömda järndepåer (S-ferritin <12 μg/l) hos 15,1 procent av icke-gravida kvinnor. [1]

Järnbrist trots normalt Hb

Järnförråden i kroppen kan vara helt tömda innan Hb sjunker. Man kan alltså ha järnbrist trots normalt Hb. Vid studie på kvinnliga elitidrottare i Sverige hade 55 % järnbrist, av dessa hade bara 30 % även lågt Hb.[2] I andra studien har skillnaden vari ännu större. Den mest användbara markören för att bestämma kroppens järnförråd är S-Ferritin. Via ett enkelt blodprov på vårdcentralen visar ditt S-Ferritin.

Lagom är bäst

Ett rent järntillskott dvs järn i högre dos ska endast intas vid konstaterad järnbrist.

Även om järn är så otroligt viktigt för kroppen så gäller principen ”lagom är bäst”. Det är allmänt länge känt att överskott på järn i kroppen är skadligt för hälsan och bland annat verkar kunna öka risken för cancer, hjärt- och kärlproblem och degenerativa sjukdomar.

En multimineral ligger på doser som är fungerar för kontinuerligt intag för det flesta kvinnor. Detta förutsatt att man inte lider av järnöverskott, hemokromatos. Då bör man helt undvika tillskott av järn.

[1] Jan Wesström Kvinnor i fertil ålder behöver ofta järntillskott Läkartidningen 11/2015

[2] https://www.mabra.com/hard-traning-kan-orsaka-jarnbrist/

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Mineraler och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.