Dags att jobba igen? Hitta inspiration till arbetssätt som ökar din produktivitet! Nu när det börjar bli dags att återgå till jobb och rutiner kan det vara ett bra tillfälle att se över hur man lägger upp sin tid för att öka sin produktivitet.
- Sätt mobilen på ljudlöst och lägg bort. Minimera distraktioner genom att stänga av mobilens ljud och lägga den på en plats där du inte ser den. Detta hjälper dig att fokusera på dina arbetsuppgifter utan att bli avbruten av notiser och samtal.
- Ta regelbundna pauser och sätt en bestämd fokustid. Planera in regelbundna pauser under arbetsdagen för att återhämta dig och hålla koncentrationen uppe.
- Kom överens om fokustid med kollegorna. Skapa en gemensam förståelse med dina kollegor om när det är fokustid. Detta innebär att ni under vissa perioder på dagen undviker att störa varandra, vilket ökar produktiviteten och arbetsro för hela teamet.
- Meditera med kollegorna eller själv. Inkludera meditation som en del av din dagliga rutin, antingen tillsammans med kollegorna eller på egen hand. Meditation kan hjälpa till att minska stress, förbättra koncentrationen och öka ditt välbefinnande.
Letar du poddtips kopplat till ämnet? I vår podd Hälsa kommer inifrån och i avsnitt 14 "Fokus och flow" hör du om hur man uppnår och drar nytta av tillståndet flow. Flow är ett tillstånd där man helt förlorar sig i en aktivitet, tappar tid och rum, och presterar på topp. Detta tillstånd, ofta associerat med författare och elitidrottare, är tillgängligt för alla och kan förbättra både produktivitet och livskvalitet. Du hittar alla våra poddar här.